Do not confuse motion and progress. A rocking horse keeps moving but does not make any progress

Ja, förlåt.
Det har varit vansinngit mycket jobb de senaste veckorna. Det, plus rektorsutbildning, gör att min tid för bloggande har varit minimalt.
.
Jag har beställt min julbok!
.
.
Jag har sedan hippologutbildningen funderat mycket på modern hästhållning. Jag vet inte om vi gör det bästa för hästarna. Jag är övertygad om att lösdrift är överlägset för hästarna. Jag ser det på mina hästar. De mår bra, är inte förkylda och ser allmänt lyckliga ut.
Men det finns ju en aspekt till. Männniskan anväder bett, inspänningstyglar, sporrar, pisk, check och en massa annan skit som gör att hästen tvingas i onaturliga former. Hästen är ett flockdjur, och det ligger inte i dens natur att protestera.
Men när den stora massan väljer dessa medel av tvång finns det personer som kan göra samma sak, på mindre tid, utan tvång. Jag har länge följt Monty Roberts och varit på alla hans clinics i Sverige. Hans arbete är fantastisk. På senare tid har jag även böjat följa Buck Brannaman. De började med att jga läste hans två böcker The faraway horses, och Believe. För någon månad så kom hans dokumentär "Buck" ut. Jag rekommenderar den varmt.
Jag sedan ett kort tid börjar använda deras metoder på Lukas och det har gett resultat. Det finns ju en annan väg. Värt att utforska.
.

Kommentarer
Postat av: Olivia Bryndahl

Hej Johanna! Måste fråga, när du undervisar i hästämnen (vi hade ju mest avel och foder för det ansågs ju som att vi/jag kunde rida, haha) och du tar upp tillexempel traditionell dressyr, känner inte du att du skulle vilja klämma in lite annat än den moderna hästhållningen då...? Jag önskar idag att någon på min ridskola när jag var liten kunde hålla teori eller lektion och berätta vad våld och pisk egentligen gör mot hästarna. Eller om lösdrift tillexempel, allt positivt som kommer med det o.s.v. Jag vet inte om du försår min fråga men hur fungerar det? Om du skulle undervisa "enligt NH metoder", vad skulle hända då? Får du göra det trots att "tävlingshästar ska stå på stall"?



Sen har jag en fråga om foderstater som jag tror att du kan svara på, men den tar jag sen om det är ok för dig att jag öser med lite frågor? ^^



Hittade igen din blogg igen, kul!



2012-04-16 @ 11:17:00
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0